Zašto Bi Više Žena Preduzetnica Trebalo Da Igra Šah

Šah igram ležerno oko 10 godina. Naučila sam da igram zajedno sa svojom decom, sada 16, 14 i 11 godina, kada su bila mala.

Pre nego što sam shvatila, nadmašili su me.

Dok sam se ponosila njima kao mama, kao žestok takmičar, odlučila sam da moram da poboljšam svoju igru. I nedavno sam shvatila da su veštine koje sam razvila igranjem šaha veštine koje bih mogla da primenim u svom poslu.

Ja vodim proizvodnu kompaniju. U proteklih pet godina izumela sam proizvod, izgradila brend i postala dobavljač nekoliko nacionalnih maloprodavaca. 

Ove obaveze zahtevaju veštine planiranja i analitičkih iskustava, i iako sam prirodno planer, znala sam da moje veštine dugoročnog planiranja zahtevaju značajan razvoj.

Tako sam se pridružila lokalnom šahovskom klubu. Našim klubom upravlja Scott Hunt, direktor nacionalnog turnira USCF. Atmosfera u klubu je prilično udžbenička: pametni momci sa ograničenim društvenim veštinama. 

Ja sam jedina žena, iako iznenađujuće, takođe pohađa značajan broj dece. Svake nedelje imamo turnire, a ja sam dodeljena da igram dve utakmice. Još nisam igrala protiv druge žene.

Biti jedina žena u šahovskom klubu osjeća se slično kao biti žena u industriji u kojoj dominiraju muškarci. Moram se stalno boriti da utvrdim svoj stav. Više puta nego što mogu da računam, pretpostavljalo se da sam angažovani prodavač, a ne predsednik sopstvene kompanije. To je ponizno iskustvo, a u klubu je slična priča. Većina muškaraca pretpostavlja da sam „samo mama“, a ne član kluba. Oni s podignutim obrvama pitaju: “Igraš?”

Procenite tržište i zaštitite imovinu

Svaka igra šaha ima početnu, srednju i krajnju igru. 

Otvaranje je kad razvijete svoje komade. Ne planirate napad, nego se pripremate za njega.

Pozicioniranje komada je poput pozicioniranja vašeg preduzeća za uspeh: Zapovedite ta četiri centralna kvadrata, udaljite svoje biskupe i vitezove sa pozadinskog ranga i zakačite trenutak kada imate priliku. To je faza ranog uzrasta kompanije. Razvijate poslovni plan, postrojavate investitore, procenjujete tržište i štite svoju imovinu.

Srednja igra je često najuzbudljiviji deo i čini najveći deo igre. Bitka je započela. Vaše poslovanje je u punom jeku. 

Sada morate misliti unaprijed i paziti dvaput na svaki potez. Stalno se pitajte: Zašto je moj takmičar to učinio? Kakav je njihov plan? Kad možete odgovoriti na ta pitanja, možete bolje da isplanirate sledeći potez.

U sredini igre stalno vas napadaju i morate naučiti da se branite (posao) dok istovremeno napadate svog konkurenta. Ali sve dok je moj kralj (moj brend) zaštićen, mogu napasti (tržište) iz više uglova. To je nemilosrdno, intenzivno i stresno.

Kada je većina komada uklonjena sa ploče, stigli ste do kraja igre. Lako je videti krajnji put kada su većine prepreka uklonjene. Bez skrivenih iznenađenja, nadamo se da ste protivnika postavili u šahovnicu. Ili obrnuto, prepoznajete svoju neposrednu smrt.

Za razliku od drugih igara koje uključuju šansu, sa šahom, nema sreće. Oba igrača su naoružana identičnim alatima. Naučio sam da je kontrola četiri središnja kvadrata ploče kritična jer vam omogućava pristup svakom drugom delu ploče. Primjenjujući tu filozofiju na moj posao, razmišljam o tome kako moram da pozicioniram svoju kompaniju tako da ima pristup što većem broju distributivnih kanala.

Zamislite tri poteza unapred

Na primer: Nedavno sam u svojoj kompaniji povukao dva proizvoda, ali još uvek imam priličnu količinu zaliha. Jesam li prerano povukao stvari? Da li sam trebao sačekati dok se ne prodam kroz više jedinica? 

Da sam čekao, to bi stvorilo novčani tok u kratkom roku, ali dugoročno bi to moglo naštetiti zdravlju marke. Na šahovskoj ploči može vam se činiti pametnim uhvatiti protivnika biskupa, ali ne preti opasnost da se izloži lopata. 

Šah trenira moj mozak da gleda kratkoročne ciljeve i da ih uspoređuje sa dugoročnim ciljevima.

Pa kako da ispalim hiljade jedinica dok štitim marku?

Prvo vežbam strpljenje. Znam da će trebati vremena da istovarim inventar, a ako požurim, mogu donijeti loše odluke i neoprezne greške koje mogu oštetiti moj brend. Umesto toga, radim polako i pažljivo na razvijanju odnosa sa uglednim kanalom za distribuciju.

Sada počinjem razmišljati tri koraka ispred. Jasno mi je da ovaj novi distributivni kanal koji sam identifikovao za svoj „penzionisani“ proizvod ima mogućnost pomeranja značajne količine zaliha, tako da smatram kako još mogu da koristim ovaj kanal da bih ojačao zajedničko tržište. Iako su marže niske, zapremina je velika. 

Stoga se zalažem da nastavim proizvoditi „penzionisani“ proizvod za ovaj kanal.

Dugoročna strategija

Jedan iznenađujući aspekt učlanjenja u klub je analiza posle igre. Kod kuće, nikada nisam razgovarala sa svojom decom o e4 d5 ekd5 Kkd5 Nc3 Ke5. Ali u klubu je takav jezik prožet. Da bih mogao da pratim razgovor, treba mentalno da igram igru onako kako je opisana. Kao da radite čučnjeve sa šipkom na ramenima. Teško je! Ali ovaj mentalni trening je razlog zašto sam ovde.

Međutim, drugu noć sam igrala igru u kojoj mi je protivnik otvorio d4. Odgovorila sam Kc6. Zbunio me moj odgovor i (verovatno) mislio da je to glup potez. Iako se moglo činiti da napadam njegovu pešku bez odbrane (što ne bi bilo pametno), to uopšte nije bio moj plan. Umesto toga, imao sam dugoročnu strategiju i izvršavao sam je iz svog prvog poteza.

Sada paralelno vodim posao. Odredio sam šta je moj krajnji cilj (zasićenost tržišta) i stvorio plan da tamo stignem. Taj plan izvršim strpljivo, dok planiram nekoliko poteza unapred, tako da sam spreman za kako tržište reaguje.

U klubu mi je cilj da kroz šahovsku igru mislim na pet poteza unapred. Trenutno sam zaglavila u tri. Ali kao i bilo koji mišić, nastavit ću raditi mozak dok ne stignem. Potrebno je vreme da se razvije, ali srećom, već sam video da se moje strpljenje poboljšalo. Dolazim.